Yemleme işlemi “Lely Vector”e emanet

14 Mayıs 2020 Perşembe - 11:30
Kategori: Haber

PAYLAŞ

Balıkesir’de et ve süt üretimi yapan Onet, 700 hayvanın bulunduğu besi çiftliğinde yemleme işleminin tamamını Lely Vector ile sorunsuz gerçekleştiriyor. Yemleme robotu Vector sayesinde yem verimliliğini artıran, yakıt ve diğer maliyetlerini düşüren işletme, hayvanlarına doğru rasyon, miktar ve zamanda taze yem sunuyor.

Yemleme maliyetleri, süt ve besi hayvancılığının en yüksek gider kalemlerinin başına geliyor. Doğru yemleme politikalarını tercih eden işletmeler ise bazı yöntemlerle hem yemleme maliyetini düşürüyor hem de hayvan refahı ve verimliliğini artırıyor. Dolayısıyla doğru ve verimli yemleme politikaları, süt ve besi hayvancılığı üzerinde önemli bir etki oluşturuyor. Et ve süt üretimi alanında faaliyetlerini sürdüren Onet, Balıkesir’de bulunan genç hayvan ve ithal besi çiftliğinde doğru yemleme yapabilmek için Lely’nin yemleme robotu Vector’ü kullanıyor. İşletme, farklı gruplara ait 700 hayvanın bulunduğu çiftlikte yemleme konusundaki tüm işleri 2 adet Lely Vector Yem Karıştırma ve Yem Dağıtma Robotu ile sorunsuz hallediyor. 24 saat çalışma özelliğine sahip olan Lely Vector ile çiftliğinde günde ortalama 4 defa yemleme yapan işletme, yem yollarında her zaman yeterli miktarda taze yem olmasını sağlıyor. Doğru rasyonu doğru miktarlarda karıştırmak ve bunları doğru zamanda sunma işini tek başına üstlenen Lely Vector, sahip olduğu avantajlı çözümlerle işletmenin verimliliğini artırıyor.

 

Besicilik ve Süt Çiftliği

Balıkesir’de hem et hem de süt üretimi alanında faaliyet sürdürdüklerini ifade eden Çiftlik Sorumlusu Şevket Şimşek, besicilikte yemlemenin hayvan sağlığı ve gelişimi açısından son derece önemli olduğunu, bu nedenle doğru yemleme yapabilmek için çiftliklerinde Lely Vector’ü kullandıklarını söyledi. Çiftliklerinde yerli, ithal ve 12 ay üstü olmak üzere yaklaşık 700’e yakın besi hayvanı bulunduğunu belirten Şevket Şimşek, çiftlikteki yönetimle ilgili şu bilgileri aktardı: “Besicilik alanındaki çalışmalarımıza aralıksız olarak devam ediyoruz. Aynı zamanda Balıkesir’de süt çiftliğimiz de bulunuyor. Süt çiftliğimizde sütten kesilen 3 aylık dişi danaları besi çiftliğimize getiriyoruz. 2 ay karantina altında kaldıktan sonra bu hayvanlar sürüye katılıyor. Hayvanlar, kesime gidene veya tohum atılacak yaşa gelene kadar besi çiftliğimizde kalıyorlar. Daha sonra tohum atılacak yaşa gelenleri süt çiftliğine, kesime gidecekleri ise bünyemizdeki et entegre tesislerine sevk ediyoruz.”

Vector ile akıllı yemleme

Besicilikte doğru yemlemenin hayvan sağlığı ve gelişimi açısından önemli olduğuna dikkat çeken Şimşek, çiftlikteki hayvanların özelliklerine göre 12’şerli gruplara ayrıldığını ve bu grupların farklı rasyonlarda yemleme yapıldığına değindi ve şunları ekledi: “Önceki yıllarda yemleme işinde yem karma ve dağıtma makinesi kullanıyorduk. Tabi o zaman gruplandırma yapmamız mümkün değildi. Çünkü her farklı rasyonda yem karma maliyetimiz yükseliyordu. Dolayısıyla özellikle ithal hayvanlarda yemleme konusunu tek bir rasyonla çözmeye çalışıyorduk. Bu da büyük ve küçük hayvanlar arasında problem yaşanmasına neden oluyordu. Çiftliğimizde Lely Vector’u kullanmaya başladığımız günden itibaren hayvanlarımızı özelliklerine göre farklı gruplara ayırdık. 700 hayvanı 12 rasyon ile birlikte çok rahat destekleyebiliyoruz. Normalde bu rasyonları besi çiftliklerinde yem karma makineleriyle yapmak oldukça zor ama Vector ile bu rasyonları başarıyla gerçekleştiriyoruz. Özellikle lokal yerlere farklı rasyonlar hazırlayarak daha iyi sonuçlar alabiliyoruz.”

Yem yolunda taze yem

Hayvanlara kaba yem olarak saman, yonca, mısır silajı, besi yemi olarak ise mısır flake ve çiğit verdiklerini kaydeden Şevket Şimşek, çiftliklerinde 24 saat çalışma özelliğine sahip Lely Vector ile yem bozulmasının önüne geçtiklerini ve hayvanlara taze yem kalitesi sunduklarını söyledi. Çiftlikteki yemleme işleminin tamamının Vector’e emanet olduğuna da değinen Şimşek, “Çiftliğimizde bulunan 700 hayvanın yemleme işlemi, 2 adet Lely Vector Yem Karma ve dağıtma robotu ile sağlanıyor. Bunun haricinde gece ve gündüz olmak üzere çiftlikte 2 kişi çalışıyor ama bu çalışanlar da çiftliğin diğer işleriyle ilgileniyor” dedi.

“Yemleme Vector’le kolaylaştı”

Çiftliklerinde rasyon hatalarının çok fazla yapılması ve enerji maliyetlerinin yüksek olması nedeniyle Lely Vector’ü tercih ettiklerini kaydeden Şimşek, Vector ile verimliliklerini artırdıklarını söyledi. Şimşek, “Çiftlikte yaptığımız rasyon hataları, enerji maliyetinin çok yüksek olması ve buna bağlı olarak işçilik maliyetlerinin artması bizi yemleme robotu Lely Vector yatırımına yönlendirdi. Önceden personel bulma, enerji maliyetleri, rasyon hataları konusunda sorun yaşıyorduk ama Lely Vector ile bu sorunların tamamının önüne geçtik. Doğru bir yatırım yaptığımızı düşünüyorum. Zaten aldığımız sonuçlar bu yatırımın doğruluğunu ortaya çıkarıyor. Vector’ün randımanından çok memnunuz. Makine, yatırım maliyetlerini şimdiden karşıladı” diye konuştu.

 

Standart sapmalar, ince hesaplar…

Yaklaşık 1,5 yıl önce çiftliklerine kazandırdıkları yemleme robotu Lely Vector’ün işletme yöneticilerinin belirlediği komutlara göre hareket ettiğine vurgu yapan Şevket Şimşek, Vector’den son derece memnun olduğu aktardı ve konuşmasına şu şekilde devam etti: “Vector bizim istediğimiz komutlara göre hareket ediyor. Yemin saklandığı, seçildiği, alındığı ve karıştırma için robot içine yüklendiği yem mutfağının üst kısmında hangi yem bloğuna gitmesi gerektiğini bilen, yem yükleyici olan vinç tesisatı bulunuyor. Bu tesisat sayesinde makineye komutlar veriyoruz ve bu komutlarla hareket ediyor. Örneğin; önce samanı al, bu kadar süre karıştır, sonra üzerine silaj ve çiğit ekle diye komutlar veriyoruz. Vector daha sonra yem yollarında belirlemiş olduğumuz yüksekliklere göre yem dağıtıyor. Tabi yükseklikleri de yem tüketimine göre belirliyoruz.” Hayvanların yem konusunda bir düzen beklediğini aktaran Şimşek, “Çiftliğimizde günde ortalama 3 veya 4 kez yemleme yapılıyor. Her yemleme sonrasında Vector bize bir rapor sunuyor. Bu raporda hazırlanan yemin tüketim artışlarını veya düşüşlerini görebiliyoruz. Biz de bu çıkan raporlara göre yeni verilere girerek güncelleme yapıyoruz. Vector’ün standart sapması ve hata payı çok düşük olduğu için çok ince hesaplar yapabiliyor. Bu hesaplamalar da bize büyük avantaj sağlıyor” ifadelerini kullandı.

Servis ve teknisyen desteği

Lely’nin, Balıkesir servisinden de gerek servis gerek satış sonrası konusunda sorunsuz bir hizmet aldıklarını aktaran Şimşek, “Lely teknisyenleri yemleme robotu Vector konusunda oldukça deneyimli. İhtiyaç durumunda en kısa sürede yetkili arkadaşlar biz tüm konularda yardımcı oluyorlar. Makineyi ilk olarak çiftliğimizde çalıştırmaya başladığımızda, Lely Türkiye’nin satış sonrası ekibinden ciddi destek aldık” dedi.

Yorumlar

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap

İLGİLİ HABERLER