Türk çiftçisine traktör ve tarım makineleri başta olmak üzere, mekanizasyon ve hayvancılık sektöründeki tüm yenikleri ve son gelişmeleri en doğru şekilde ulaştırıyoruz.
Abonelik Formu
Abonelik Formu

John Deere, biçerdöver üretiminde 75. yılını kutluyor.

Kendi yürür biçerdöver makinesi, dünyanın beslenme biçimini değiştirdi. Bugün, dünyadaki tahılın yarısından fazlası, bu yıl biçerdöver üretiminde 75’inci yılını kutlayan John Deere tarafından hasat ediliyor. Profi Traktör Türkiye olarak John Deere’ın X Serisi Model 55 ile başlayan ve günümüzde kadar uzanan başarı dolu öyküsüne hep birlikte göz atalım.

1947 Her Şeyin Başladığı Yıl

John Deere Model 55, bugünkü biçerdöverlerin öncüsü oldu. Makinede bulunan yüksek merkezi sürüş pozisyonu, besleme boğazı ve tablanın görülebilmesini sağlıyor. Motor, sürücünün arkasında arka tekerleklere yakın bir yerde bulunuyor. Tahıl tankı ise ön dingile yakın. Bu sayede makine daha dengeli ve ön akstaki ek ağırlık çekişi daha güçlü hale geldi. Dümenleme ise arka tekerleklere kalıyor. John Deere Model 55, hasat verimliliğini dönüştüren X-Serisi’nin saatte 12 hektar olan iş kapasitesine kıyasla sadece 1,6 hektar verimliliğe sahip.

1954 Yamaç Biçerdöveri

Başlangıcı 1936’nın atla çekilen 36B modeline kadar giden 55H, John Deere’ın eğimli arazi makinelerindeki uzmanlığına dayanıyor, zemin dengesini daha o zaman kendi kurabiliyordu. Tanıtım filmlerinde öne çıkarılan pek çok özelliği günümüz sürücüleri de tanıyacaktır: ‘tek parmak’ hidrolik direksiyon, güçlü disk frenleri ve değişken hızlı tekerlekten tahrik. John Deere 1954 yılında bu teknolojilere sahipti.

1963 Paletleri

İlk paletler inşaat makinelerinden dönüştürüldü. Çelik plakalar düzenli yağlama gerektiriyordu ve yol hızları düşüktü. Resimde İtalya’da bir pirinç hasadında kullanılırken görüyoruz. Bugünkülerden bildiğimiz üçgen profil o zaman da vardı, ama güvenilir lastik paletler için 40 yıldan fazla beklemek gerekecekti.

1970 Quicktach Tabla Bağlantısı

İlk biçerdöver tablaları besleme boğazına entegre idi ve değiştirmek bir saatten fazla sürebiliyordu. Biçerdöverler, Avrupa’da tabla eni 2,55 metreyle sınırlı olarak tarlayı dolaşıyordu. 3300- 7700 biçerdöverlerde Quick Tach sistemi tanıtıldı. Tablalar artık biçerdöverin arkasından çekilebiliyor ve sahada birkaç dakika içinde bağlanabiliyor. Bu özellik, süreci izleyen 10 yılda biçerdöver kapasitesini ikiye katlayan daha geniş ve büyük modellere olanak tanıdı.

1982 Entegre Kabinli 1000 Serisi

İlk kabinler 1960’larda opsiyon olarak görünmeye başladı. Çok temel bir tasarımdı ve sürücüyü tozdan koruyordu, ama gürültülüydü ve sıcak havada dayanması zordu. Günümüz sürücülerinin kabin olarak bildikleri ortam, 1982’de sunulan 1000 Serisi biçerdöverlerle başladı. Bu makineler daha sessiz ve rafine oldukları gibi, klimaya ve daha fazla elektronik sisteme de sahipti.

1992 Dünyanın İlk Hibrit Biçerdöveri

CTS (Silindir Dişli Ayırıcı) biçerdöverindeki büyük silindir ve iki rotorlu üst ön kontrabatör ile ikinci bir harmanlama eylemi sağlandı. John Deere’ın patent süresinin bittiği 1996’ya kadar dünyanın tek hibrit biçerdöveriydi. Kompakt, dar gövde sayesinde çok iyi verim alındı. Asya’da çeltik hasatlarında hala kullanılmaktadır.

1996 Prototip StarFire alıcı

John Deere, 1990’ların ortalarında biçerdöver konumlandırma sistemi geliştirmek üzere NASA’nın Jet İtki Laboratuvarı’yla birlikte çalışmaya başladı. İyonosfer ve diğer hava olaylarından kaynaklanan uydu sinyal hatalarını düzeltmek için referans istasyonlara dayalı bir yeryüzü ağına yatırım yapıldı. ‘Yeşil yumurtalar ve telsizci’ olarak bilinen bu prototip, 1998’deki ilk StarFire (Hassas Tarım) sisteminin tanıtılmasına ön ayak oldu. Hassas tarım sisteminin doğruluğu 30 cm idi. Varılan son gelişim aşaması olan StarFire 7000 alıcı, 2,5 cm hassasiyetle kılavuzluk yapmaktadır.

1999 Greenstar 1 Ekran

Parallel Tracking özelliği sürücünün biçerdöveri çok iyi bir şekilde orta hatta tutabilmesini sağladı. Eller serbest kılavuzluk modu ise 2002’de AutoTrac’in gelişiyle mümkün oldu. Ekran Harvest Monitor ve Verim Haritalama yazılımıyla donatılmıştı ki bugün pek çoğu hala kullanımda bulunmaktadır.

2006 Modüler Telematik Ağ Geçidi

İlk biçerdöver filolarında hangi makinenin boşaltma yapacağını belirtmek için bayrak kullanılıyordu. Sonra kısa dalga radyo, sonra da mobil telefonlar geldi. John Deere Modular Telematics Gateway (Telematik Ağ Geçidi) hasat işlerinde son 20 yılın en büyük inovasyonudur. Konum vererek uzaktan izlemeyi mümkün kılar ve makine performansıyla ilgili gerçek zamanlı veri sunar. İş planını, hasat mantığını ve daha başka pek çok şeyi dönüştürüyor.

2010’da 500.000’inci Biçerdöver

Cisco Illinois’den Greg Briggs 20 Mayıs 2010’da bir 9870 STS almıştı. John Deere’ın ürettiği 500.000’inci biçerdöverdi. Tek Dişli Ayırıcı Sistem geleneksel sarsak sistemden ileriye doğru büyük bir atılımdı ve öyle başarılı olmuştu ki, bugün dünyada en çok tercih edilen John Deere S Serisi biçerdöverlerde yaşamaya devam ediyor.

Total
0
Shares
Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

ÖNCEKİ HABER

Beauvais Massey Ferguson Fabrikası, 1 milyonuncu traktörünü üretti

SONRAKİ HABER

Traktör kazalarında ölümleri azaltacak proje Manisa’dan başladı

BENZER HABERLER
Total
0
Share