Türk çiftçisine traktör ve tarım makineleri başta olmak üzere, mekanizasyon ve hayvancılık sektöründeki tüm yenikleri ve son gelişmeleri en doğru şekilde ulaştırıyoruz.
SON SAYIMIZ
Abonelik Formu
Abonelik Formu

Alternatif yakıtlar: Metan gücü yeşile dönüyor

Hollandalı mühendis Rosier Greidanus, 2014 yapımı 6150R’deki altı silindirli dizeli metan gazıyla çalışan 170 beygirlik bir MAN motorla değiştirdi.

Sektörden bazı kişiler, dizelin traktörlere uzun yıllar daha yakıt sağlamaya devam edeceğini düşünürken diğerleri aynı gücü, torku ve menzili sağlayan emisyon azaltıcı alternatiflerin çok daha hızlı geleceğini öne sürüyor. Tüm üreticiler Ar-Ge bütçelerinin büyük bir kısmını elektrik ve hidrojen teknolojilerini keşfetmek için ayırdı. Bir güç kaynağı olarak metan da mercek altına alındı. New Holland şu anda ticari olarak mevcut olan metanla çalışan T6 ile erken bir liderlik kazandı.

İlham veren satıcı

Çamur ve bulamaçla doldurulmuş bir AD tesisinden çıkarılan çiftlikte üretilen biyogaz, Rosier Greidanus’un da özellikle mevcut enerji durumunda potansiyel olarak gördüğü bir yakıt. Mandıra bölgesi Friesland’daki Winsum’daki bir sanayi tesisine dayanan Hollandalı firma, uzun süredir yerel mandıra çiftlikleri için kullandıkları John Deere traktörlerine, bulamaç kitiyle bakım ve onarım yapıyor. Bir Zunhammer sıvı gübre tankeri ve Holmer satıcısı olan şirket, aynı zamanda bir kısmı Birleşik Krallık’a satılan Buffalo sulu sıvı pompaları yelpazesini kendi bünyesinde üretiyor. Friesland’da çok sayıda AD fabrikası var ve Hollandalı mühendis metan gazıyla çalışacak bir traktör geliştirmeye hevesli. Bunun için ilk fikirler, on yıldan fazla bir süre önce Valtra Dual Fuel traktörü Hollanda’ya geldiğinde ortaya çıktı. Rosier Greidanus’un Wietze Rosier ile ortak sahibi Siebren Greidanus, “İnceledik ancak ideal çözüm olmadığı sonucuna vardık” dedi. Bu nedenle, John Deere 6150R’ye dayalı şirket içi bir çözüm geliştirmeye başladılar. Şirketin tamircileri, bir makineye gaz meşalesi veya açılı taşlama almaktan korkmuyor. En son projelerinden biri, bir Vicon yem vagonu için uzatılabilir bir dingil geliştirmekti.

Metan yakıtlı Deere

Bu yılın başlarında teste hazır olan 6150R’nin standart kabininin üzerindeki yapı, dört silindirik gaz şişesi barındırıyor. 250 bar basınçta CNG (Sıkıştırılmış doğal gaz) olarak depolanan traktör kaputunun altında bulunan bir valf, bunu 8 bara düşürüyor. Traktörün dizel deposunun çıkarılması, üç veya dört gaz şişesi daha depolamak için alan sağlıyor. Uygulamaya bağlı ancak yaklaşık 140 kg’lık toplam kapasitenin 8 ila 10 saatlik çalışma için yeterli olduğu söyleniyor (15l/sa dizel tüketimine eş değer). 6150Rs dizel altı silindirli bloğun sökülmesi yeterince basit ve tam çerçeve şasi üzerindeki alan MAN motoru tarafından hızla dolduruluyor. Ancak motor kaputunda değişiklik yapılması gerekiyor. Diğer çalışmalar, radyatör soğutma fanının hidrolik bir versiyonla değiştirildiğini gördü ve gazla çalışan motorun, traktörün geri kalanında John Deere sistemleriyle iletişim kurmasını sağlamak için ek bir ECU yerleştirildi. Bunun nedeni, gücün girişteki bir kısma valfi tarafından sağlanması. Daha düşük güç gereksinimi seviyelerinde, kısma valfi yanma odasında karışmak üzere mevcut olan gazın hacmini azaltıyor. 6,8 litrelik MAN motoru, CET (Temiz enerji teknolojisi) ile donatılmasıyla farklılık gösteriyor. Bunun ana kısmı, her bir silindir bujisine pompalanan gaz/hava karışımı miktarını kontrol eden hızlı hareket eden bir valf olan elektronik olarak çalıştırılan kontrol valfi. Farklı iş yüklerinde ateşleme zamanlamasını optimize eden iddia edilen avantajlar arasında düşük devirlerde iyileştirilmiş tork yer alıyor. Ayrıca geleneksel bir gaz motoruna göre %14 daha az yakıt kullanırken dizel motorla aynı verimi sağladığı söyleniyor. Teknoloji ayrıca CO2 ve Nox emisyonlarını azaltıyor ve sşama VI için hazır.

Değişiklikler gerekiyor

Dahili testler, traktörün dizel üniteden daha düz bir tork eğrisi ürettiğini gösteriyor. Örneğin, 1.400 dev/dak’daki 700 Nm’lik tepe noktası, dizel motordan 25 Nm daha yüksek ve 1.000 dev/dak’da metan yakıtlı motor, orijinal yağ brülörünün 460 Nm’sine kıyasla 560 Nm üretiyor. Benzinli motor test sürüşümüz sırasında keşfedeceğimiz farklı bir ses çıkarıyor. Dizel bloğunun hatasız sesi çok daha yumuşak. Kabin tavanını kaplayan yapının tek dezavantajı kapağın tam olarak açılamaması değil. Gazla doldurulduğunda yaklaşık 600 kg ağırlığında ve traktörün üstünü ağırlaştırıyor. Bunun sonucu olarak kabin soldan sağa yalpalama eğiliminde. Siebren, John Deere traktörünün bir prototip olduğunu ve çelik şişelerin daha hafif plastik versiyonlarla değiştirileceğini vurgulayarak, “Ayrıca, ön bağlantıda ve muhtemelen ön ile arka tekerlek jantlarında taşınan bir çerçevede gaz depolama olasılığını araştırıyoruz. Bu, onları çatıdan çıkarmamıza izin verecek” dedi. Daha geniş motor kaputu, ön camdan bakıldığında görüşü engellemiyor ancak fark ediliyor. Çatıdaki gaz depolama konstrüksiyonu için dört destek de öyle. Aksi takdirde, traktör hemen hemen standart gibi hareket ediyor ve şanzıman ile hidrolikte herhangi bir değişiklik olmuyor. İyi haber şu ki, MAN motor (stokta altı adet) 150-300hp arası güçler için mevcut. Rosier Greidanus tüm altı silindirli John Deere 6R ve 6M serisi modellerin gazla çalışacak şekilde dönüştürülebileceğini düşünüyor.

Sırada ne var?

Traktör bu yılın geri kalanını demosu yapılarak geçirecek. İki adam, yerel olanaklara sahip büyük bir potansiyel pazar görüyor. Bu da prototipin neden Mitas HCM kauçuğuyla (önde 540/65 R30 ve arkada 650/65 R42) kullanıldığını açıklıyor.

Ancak şirket, AD tesisi bulunan mandıraları başka bir hedef pazar olarak görüyor. Siebren, giderek artan bir sayının biyogazı elektrik üretmek için kullanmak yerine doğrudan şebekeye pompaladığını tahmin ediyor ve “Gazın neredeyse %80’i kışın ısınma için kullanılıyor” diye yorumluyor. İlkbahar ve yaz aylarında ısıtma kapatıldığında bu oran %20’ye düşüyor. Traktör çiftliğe ve yakıt deposuna ne kadar yakın çalışırsa o kadar iyi ve Hollandalı mühendis, mikser vagonu veya sıyırıcı traktörün de dönüşüm için ideal adaylar olduğunu düşünüyor. Diğer makinelerde kullanılabilir ve yakın zamanda aynı MAN gaz motorunu 2004 Volvo L70E yükleme kepçesine taktılar. İleriye bakıldığında, traktörün dizel yakıt göstergesi, operatöre ne kadar gaz kaldığına dair kabaca bir fikir sağlamak için üretim modellerindeki nanometreye bağlanabilir. Hasat sırasında yolda uzun mesafeler sürerken traktöre ek menzil sağlamak için bir römorkun önüne bir tür gaz depolama sistemi eklemeyi de düşünüyorlar. İki adam ayrıca bir CVT traktöre gazla çalışan bir motor takmak ve kendinden tahrikli makineleri başka bir potansiyel pazar olarak görmek istiyor. Wietze Rosier, “Kendinden tahrikli bir mikser vagonu, gazla çalışmak için idealdir” diyor. Gelecek yıl bir avuç John Deere 6M/R serisi traktörü gazla çalışacak şekilde dönüştürmek için yeterli ilgi olduğunu umuyorlar. Her birinin maliyeti 75.000 € ile 100.000 € arasında olacak.

Total
0
Shares
Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

ÖNCEKİ HABER

Tek makine çok iş: Yanmar lastikli yükleyiciler

SONRAKİ HABER

Gübre fiyatları ne olacak?

BENZER HABERLER
Total
0
Share