Türkiye otomotiv sektörünün faaliyetteki en köklü üreticisi TürkTraktör, 2024 yılı hedeflerini gerçekleştirmeyi sürdürüyor. Pazar liderliğine 18 yıldır kesintisiz olarak devam eden TürkTraktör; Faz 5 modelleri ve yeni tarım teknolojileriyle çiftçilere destek oluyor. Bursa Tarım Fuarı’nda bir araya geldiğimiz TürkTraktör Ticari İş Lideri Ahmet Canbeyli, pazarda satılan her iki traktörden birinin TürkTraktör olduğunu ve bu doğrultuda en yeni tarım teknolojilerini Türk çiftçisiyle buluşturmaya devam edeceklerini belirterek önemli bilgiler paylaştı.
TürkTraktör olarak bu yılki ilerlemenizden bahseder misiniz?
Genel bir çerçeve çizmek gerekirse geçen yıl traktör pazarı rekor bir adetle kapandı. Türkiye’de yaklaşık 78 bin traktör satıldı; bu, tüm yılların en yüksek adediydi. Bunun içerisinde biraz da yatırım amaçlı gelen çiftçiler de vardı. Son iki yıl, mevcut enflasyon ve faiz politikalarının sonucu olarak traktör ve ekipman kullanıcıları nakitlerini; taşınır-taşınmaz mülk, otomobil ve kamyon gibi menkul anlamda değerli olan ürünlere yatırdılar. Bu süreçten sonra yüksek talebin normalleşeceğini düşünüyorduk ve bu yıl pazarın normalleşmeye başladığını görüyoruz. Traktör pazarında şu anda 42 bin adetleri geçen satış gerçekleşti.
Bu satış adetleri geçen yıla göre 18-20 bin civarında daralma olduğunu gösteriyor. Bu normal bir durum. Çünkü pazar geçen yıl oldukça büyümüştü. Bu daralmaya rağmen 2024 yılında Türkiye traktör pazarında 60 binin üzerinde satış gerçekleşmesini bekliyoruz. Şu anda pazar normalleşmeyi yaşıyor. Türkiye’de bu normalleşmeyi otomotivde de görüyoruz, emlakta da. Bu durum traktörde de benzer bir şekilde devam ediyor.
TürkTraktör olarak pazar payımız geçen yıla göre biraz daha iyi. Satılan her iki traktörden biri TürkTraktör’e ait. Ana markamız New Holland birinci konumda olurken premium markamız Case IH ise pazarda ikinci konumda.
TürkTraktör’ün güncel hassas teknolojilerinden ve çiftçilere sunduğu hizmetlerden bahsedebilir misiniz?
TürkTraktör olarak katıldığımız Bursa Tarım Fuarı’nda Tarlam Cepte, TTConnect ve TTGuide gibi ürünlerimizi sergiledik. TTGuide’a getirdiğimiz yeni arayüz olan TTCenter ile artık çiftçiler, traktörlerin içerisindeki ekran vasıtasıyla YouTube, YouTube Müzik, Spotify, WhatsApp ve Tarlam Cepte uygulamalarına erişebilecekler. Yani tarlada işi bittiğinde traktörün içerisinde YouTube’u açıp oradan video izleyebilecekler. Dolayısıyla, işin konfor tarafında da teknolojinin nimetlerini kullanmaya çalışıyoruz.
TT Connect ile araç filo takip sistemi gibi özelliklerimiz de mevcut. Çiftçiler, traktör parklarını takip edebiliyorlar. Traktörün nerede olduğunu, çalışıp çalışmadığını görebiliyor ve iş akışının bozulduğu durumlarda uyarı alabiliyorlar. Otomatik dümenleme sistemi dediğimiz TTGuide ile 25-30 santimetre hassasiyetle otomatik dümenleme yapılabiliyor.
TürkTraktör olarak katıldığımız Bursa Tarım Fuarı’nda elektrikli traktörümüze de yer verdik. Stantta iki robot sergiledik. Bir ilaçlama robotu ve bir tarım robotu. Bu ürünler, tarımın gideceği alanla ilgili vizyonumuzu gösteriyor. Bu ürünlerimiz kapsamında mühendislik çalışmalarımız devam ediyor.
Yenilikleri pazara sunarken nasıl bir motivasyonla hareket ediyorsunuz?
TürkTraktör olarak amacımız, bu yenilikleri ilk olarak Türkiye’ye getirmek ve çiftçilerle buluşturmak. Tarım robotlarımız ve elektrikli traktörümüz bu hedeflerimizin birer göstergesi. Elektrikli traktörü bu yılın başında Konya’da tanıttık. Şu anda ticarileşmeye çok yakın durumdayız. Yıl sonu itibarıyla sahaya çıkarmayı ve bazı müşterilerimizin kullanımını sağlamayı planlıyoruz. Önümüzdeki yıl ise bayilerimizin bu traktörleri satmasını hedefliyoruz. Otomotivde elektrikli araç kullanımı yaygınlaşmaya başladı. Traktörde ise bu biraz daha zaman alacak çünkü traktör, çalıştığı lokasyon itibarıyla elektrifikasyondan biraz uzakta. Bu doğrultuda öncelikli olarak bahçe tarımına yönelik elektrikli traktör geliştirmeyi hedefliyoruz.
Çiftçilerin güncel teknolojilere karşı ilgisi nasıl?
Bazı ürünleri satış sonrası sunabiliyoruz. Müşterilerimiz TTConnect, TTGuide veya otomatik dümenleme sistemini traktörlerine monte ettirebiliyor. Bazı ürünleri ise seri üretimde traktörlerin üzerinde hazır olarak sunuyoruz. Çiftçilerin yeni teknolojiye alışması zaman alabiliyor. Bu nedenle tarımı kolaylaştıran ürünlerimizin faydalarını göstermek gerekiyor. Eğer bulunduğunuz coğrafyada bir lider çiftçi bu yatırımı yapıp geri dönüşünü alırsa, diğer çiftçilerde daha rahat yatırım yapabiliyor.
Bunun yanında genç çiftçilerin önemli bir rol oynadığını belirtmek gerekiyor. Genç çiftçiler, teknolojiye adaptasyon konusunda daha hızlılar. Tarlam Cepte uygulaması her yıl yeni güncellemeler alıyor. Son olarak, azot durumu analizi ve rekolte tahmini özellikleri ekledik. Çiftçilerimiz, bu özellikler sayesinde gübreleme ve sulama süreçlerini daha verimli yönetebiliyorlar. 2019’dan beri sistemimizi geliştiriyoruz ve çiftçilerimizin verimliliğini artırmaya yönelik çalışmalara devam ediyoruz.
Faz 5 teknolojisini tanıtmak için demo günleri düzenliyor musunuz?
Türkiye genelinde Faz 5 emisyon traktörleri çiftçilerimize daha iyi anlatmak amacıyla Faz 5 günleri düzenliyoruz. Bu günlere bayilerimizle birlikte çiftçileri davet ediyoruz. Bu anlamda etkinliklerimize ilgi oldukça yüksek. Pazarda üretilen traktörlerin tamamı artık Faz 5 emisyon standartlarına uygun. 30 Haziran’da yönetmelik gereği Tier 3 emisyon seviyesine sahip traktörlerin üretimi durdu. Şu anda Türkiye’de satılan traktörlerin yarısı Faz 5 oldu. Çiftçilerimiz, çevre dostu motorların daha az yakıt tükettiğini ve bu durumun maliyetlerini olumlu etkilediğini söylüyorlar. Bu anlamada Faz 5 etkinlikleri düzenleyerek traktörleri tanıtıyor ve çiftçilerimizin ürünlerin faydalarını görmelerini sağlıyoruz.
Türkiye genelinde kaç adet 3S plazanız oldu?
New Holland ve Case IH markalarımızın bayilerinin altyapılarına önem veriyoruz. 3S dediğimiz, satış, servis ve yedek parça hizmetlerinin aynı çatı altında verilmesi için plaza yatırımı önemli. New Holland’da 85 civarında bayimiz var; bunların önemli bir kısmı 3S’e geçti. Son 1 aylık dönemde 7 bayimizin plaza açılışını gerçekleştirdik. Önümüzdeki 1,5 yıl içinde de geri kalan 3S Plaza açılışlarını tamamlamayı hedefliyoruz.
Bursa Tarım Fuarı’ndan kaç adet ürün ve hangi ürün gruplarınızı sergilediniz?
Bursa Tarım Fuarı’nda 2000 metrekareye yakın bir alanda kurulum gerçekleştirdik. New Holland ve Case IH markalarımızla burada 40’tan fazla traktör ve 20’nin üzerinde ekipman sergiledik. Case IH’in dünyadaki en büyük traktörü olan 778 beygir gücündeki Quadtrac 715 modelini getirdik. Ayrıca, yeni nesil Faz 5 traktörleri de ziyaretçilerimizle buluşturduk. İlaçlama, hasat makineleri ve otonom robotlarımız da stant alanımızda yer aldı.
Fuarda ve bu dönemde kampanya veya avantajlar sundunuz mu?
Fuar süresince ve sonrasında TürkTraktör Finans altında çiftçilerimize uygun kredi imkanları sunmaya devam ediyoruz. Fuarda 5 yıla kadar daha uygun oranlarla kredi kullanma imkânı sağladık.
Son olarak eklemek istedikleriniz?
TürkTraktör olarak, tarım sektöründe önemli bir konumda olduğumuzu biliyoruz ve çiftçilerimize en iyi hizmeti sunmak için sürekli yenilikler yapmaya devam edeceğiz.