Türk çiftçisine traktör ve tarım makineleri başta olmak üzere, mekanizasyon ve hayvancılık sektöründeki tüm yenikleri ve son gelişmeleri en doğru şekilde ulaştırıyoruz.
Abonelik Formu
Abonelik Formu

“Kadınlar olarak varlığımızı bu sektörde daha fazla göstermeliyiz”

Profi Traktör Türkiye olarak kadınların iş dünyasındaki gücüne inanarak başlattığımız “Traktör Sektöründe Kadın Eli” köşemizin bu ayki konuğu Başak Traktör Pazarlama Uzmanı Seda Yaş oldu. Başak Traktör’ün kadın istihdamına önem verdiğini belirten Seda Yaş, sektörde bulunduğu süre boyunca traktörün bir makineden daha fazlası olduğunu ve çiftçilerin ailesinin bir parçası olarak gördüğünü söyledi. Yaş, “Bugün genç kadın çiftçileri sosyal medya kanallarında görüyoruz, buna benzer iyi örnekler çoğaldıkça kadınların tarım sektörüne olan ilgisinin artacağını düşünüyorum. Kadınlar olarak varlığımızı bu sektörde daha fazla göstermeliyiz” dedi.

Seda YAŞ – Başak Traktör Pazarlama Uzmanı

Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz? Firmadaki görev ve sorumluluklarınız nelerdir?

Sakarya’da doğdum ve burada yaşamaya devam ediyorum. 2018 yılında Arel Üniversitesi Görsel İletişim ve Tasarım Bölümünden mezun oldum. 2019 yılından bu yana Başak Traktör’de Pazarlama Uzmanı olarak çalışıyorum. Başak Traktör’ün reklam, basılı ve dijital görsel tasarım işlerinden sorumluyum.

Bu sektöre girmek aklınızda var mıydı? Sektöre giriş hikayeniz nasıl oldu?

Otomotiv sektörüne daha önce ilgim yoktu. Mezun olduktan sonra kendi tasarımlarımı paylaştığım ve serbest şekilde tasarımlar yaptığım sosyal medya hesabım vardı. Başak Traktör’de çalışan bir arkadaşım için özel davetiye tasarımı hazırlamıştım. O sıralarda şirketin bir tasarımcı arayışı bulunuyormuş. Hazırladığım davetiye tasarımı da beğenilince iş görüşmesi daveti aldım. Böylece kısa süre sonra da Başak Traktör’deki hikayem başlamış oldu.

İşinizle ilgili detay verebilir misiniz? Firmada hangi alanlarda faaliyette bulunuyorsunuz?

Başak Traktör’ün dijital ve basılı bütün tasarımların hazırlanması ve baskı, dokuman süreçlerinin yönetimi olarak tanımlayabilirim. Sosyal medya paylaşımlarının hazırlanması, fuar ve dorse tasarımları, web sitesi yönetimi, dergi ve gazetelerdeki ilan ve haber tasarımı, promosyon malzemelerin tasarımı ile kısmi organizasyon süreçlerini içeren bir süreci yönetiyorum.

Görevinize başlamadan önce traktörlerle ilgili bir eğitim aldınız mı? Aldıysanız bu eğitim size nasıl etki etti?

İşe başlamadan önce traktörler hakkında bir bilgi yoktu. Tarım ve sanayi şehri olan Sakarya’da yaşadığım için etrafımda çok fazla traktör görüyordum ama model, marka ve özelliklerini bilmiyordum, daha doğrusu dikkat etmiyordum. İşe başladıktan sonra kısa bir eğitim aldım. Traktörün aslında bir makine olarak değil çiftçiler için çok önemli olduğunu hatta aileden biriymiş gibi yaklaşıldığını gördüm. Bu beni ve tasarımlarımı etkiledi. İşim gereği zamanla traktörler hakkında birçok şey öğrendim, öğrenmeye de devam ediyorum. Eğitim aldıktan ve tecrübe kazandıkça, tasarımlarımı hedef kitleye daha uygun hazırlamaya başladım.

Firma faaliyetlerine sizinle birlikte toplam kaç kadın ekip arkadaşınız katkı sağlıyor?

Makine üretimi ve montajı ağır ve güç gerektiren bir iş olduğu için üretim tarafında çok fazla kadın çalışamıyor fakat idari kadroda çok kadın çalışan var. Pazarlama bölümünde 2 kadın olarak çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

Çalıştığınız firmanın kadın istihdamına olan bakış açısını değerlendirebilir misiniz?

Üretim tarafı güç gerektirdiği için erkek egemen bir sektör olsa da, Başak Traktör kadın istihdamına önem veren bir firma. Beyaz yaka tarafında çok fazla kadın çalışan var.

Erkek egemen bir sektörde kadın olmanın farklılığını yaşıyor musunuz? Sorunlara ve süreçlere farklı bir bakış açısıyla müdahale ettiğiniz durumlar oluyor mu?

Toplantı, organizasyon, planlama, raporlama ve fuar gibi görselliğin ve planlamanın ön planda olduğu işlerde müdahale ettiğimiz durumlar elbette oluyor. Bizler daha karmaşık olaylara daha basit çözümlerle ulaşabildiğimiz ve tasarım konusunda zevk sahibi olduğumuz için bu gibi süreçlerde daha etkili bir yerde bulunuyoruz.

Bir kadın olarak erkek egemen bir sektörde yer alırken zorlandığınız noktalar oldu mu?

Bazen zorlandığımız noktalar da oluyor. Sektörün tarım sektörü olması sebebiyle erkek egemenliğinin hakim olduğu bir sektörde yer alıyoruz. Çoğu zaman çiftçiler kadın çalışan olunca daha önyargılı yaklaşabiliyor ve bizim erkeklere nazaran bu sektörde daha az bilgili olduğumuzu düşünebiliyorlar.

Sektörde kadınlara pozitif ayrımcılık yapıldığını düşünüyor musunuz?

Tarım sektörü erkek egemen sektör gibi gözükse de kadın çalışanlara daha hassas davranıldığını düşünüyorum.

Kadın gözünden traktör sektörünü ve bu alandaki mekanizasyonu değerlendirir misiniz?

Her geçen gün büyüyen tarım sektörü ve gelişen sanayileşme, traktör sektörünü de olumlu etkiliyor. Traktör sektörü bugün hem tarım hem de sanayiyi önemli ölçüde yönlendiriyor. Bu sektörde yapılan yatırımlar ve çalışmalar hem çiftçilerimizin hem de bizlerin geleceğini belirliyor.

Traktör sektöründe çalışan bir kadın olarak, sektördeki kadınlara tavsiyeleriniz nelerdir?

Sektörde çalışan bir kadın olarak sektördeki kadınlara tavsiyem özellikle tarım fuarlarında bulunmalı ve sahada çalışarak traktörü ilgiyle takip etmeliler. Kadınlar olarak varlığımızı bu sektörde daha fazla göstermeliyiz.

Son yıllarda çalışma hayatında kadınların varlığı daha fazla hissedilse de traktör sektöründe benzer bir durum göremiyoruz. Siz traktör sektöründe kadın çalışanların sayısının az olmasıyla ilgili neler düşünüyorsunuz? Bu sayının yükselmesi için sizce neler yapılmalı?

Başak Traktör, her geçen gün kadın çalışan sayısını artırıyor. Sektörde de öyle olmasını ümit ediyorum. Bugün genç kadın çiftçileri sosyal medya kanallarında görüyoruz, buna benzer iyi örnekler çoğaldıkça kadınların tarım sektörüne olan ilgisinin artacağını düşünüyorum. Önemli olan bu sektörün erkek egemen bir sektör olduğu kanısını yıkabilmek. Güç gerektiren işleri makineleşme süreci artıkça üretim tarafında da kadınlarında yer alabileceğini düşünüyorum. Bizler de bu konuda kadın çalışan sayısını yükseltmek için iyi örnekler olduğumuzu düşünüyoruz.

Son olarak eklemek istedikleriniz

Yer almaktan büyük gurur duyduğum tarım sektöründe, özellikle yurt dışı fuarları için İngilizce dilinde kendimi geliştirmem gerektiğini fark ediyorum. 3 yılı aşkın süredir çalıştığım şirkette pazarlama alanında da yüksek lisans yapmayı düşünerek kariyerime katkı sağlamayı hedefliyorum.

Total
0
Shares
Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

ÖNCEKİ HABER

TÜMOSAN marin motorları, 2023 IDEF Fuarı’na damga vurdu

SONRAKİ HABER

Valtra, Kutlucan güvencesiyle yeni modellerini pazarla buluşturuyor

BENZER HABERLER
Total
0
Share