Türk çiftçisine traktör ve tarım makineleri başta olmak üzere, mekanizasyon ve hayvancılık sektöründeki tüm yenikleri ve son gelişmeleri en doğru şekilde ulaştırıyoruz.
Abonelik Formu
Abonelik Formu

New Holland T5.140 DynamicCommand: Güçlü bir şanzıman ve askı sistemi

T5 DynamicCommand serisi, New Holland ürün yelpazesinde T5 ElectroCommand serisi ile daha büyük T6 serisi arasındaki boşluğu dolduruyor. Serideki en büyük model olan ve New Holland broşürlerine göre 96 kW/140 hp güç üretebilen T5.140 DC’yi sizler için test ettik

New Holland’ın çift kavramalı DynamicCommand şanzımanına yabancı olmadığımız çok açık. Bu teknolojiyi daha önceki bir sayımızda, T6.175 DC traktörü üzerinde incelemiştik. Agritechnica 2019 fuarından bu yana, aynı mekanik şanzıman, dört modelden oluşan ve motor gücü 100 ile 130 hp arasında değişen T5 serisinde de kullanılmaya başlandı.

5 ve 6 serilerinin ilginç bir bileşimi

T5.140 DC, büyük T6 modelleri ile aynı motor ve şanzımanı paylaşıyor olmakla birlikte, ön ve arka dingillerin T5 ElectroCommand modellerinden ödünç alındığı görülüyor. Tüm bu mekanik donanımın üzerinde ise “SuperVision” adı verilen alçak kabin yer alıyor. Ancak, kabinin sunduklarına daha sonra bakacağız.

FPT’nin geliştirdiği NEF motoruna hepimiz aşinayız. T5 DC traktöründe de bu motorun Stage V emisyon standardına uyumlu tipi kullanılıyor. Emisyon uyumluluğu için yer verilen SCR ünitesinin, EGR ihtiyacı duymadan egzoz gazındaki partikül miktarını %40 azaltabildiği belirtiliyor ve bu çok olumlu bir haber. Traktörün turbo ünitesinde egzoz baypası [wastegate] bulunuyor. Test ettiğimiz 5.140 DC modelinde, tercihe bağlı olarak sunulan egzoz freninin de yer aldığını belirtelim. Tüm bu farklı ünitelerin nasıl bir performans ortaya koyacağını görmeye can attığımız için, T5’i ilk değerlendirme amacıyla DLG test merkezine götürdük.

Dinamometre, 96 kW/129 hp nominal motor gücüne sahip TC140.DC’nin mil üzerinde 80 kW/107 hp güç değeri ortaya koyduğunu gösterdi. Devri düştükçe güç kazanan bir motordan söz ettiğimiz için, bu değer olumlu sayılmalı. DLG test uzmanları, 1.700 d/dak motor devrinde, kuyruk milinde 91,6 kW/122,8 hp azami güç ölçtüler ve yine bu da son derece tatmin edici bir sonuç.

Bu veriler, sonuç olarak %61 tork rezervi (motor devrinde %41 düşüşle) ve %139 kalkış torku temin ediyor. Böylece, gerçek hayatta TC.140 DC’nin bir şekilde ayakta kalmayı başaracağını anlıyoruz.

Tüketim değerleri makul

Peki, böyle bir güç patlamasının yakıt tüketimi üzerinde etkisi nedir? Her zaman olduğu gibi bunu da test ettik: nominal devirde 276 g/kWh ve azami güçte 229 g/kWh. Ancak, ortalama 25 g/kWh AdBlue tüketimini de hesaba katmanız gerektiğini belirtelim. Yine de sektör ortalamalarından uzak olmayan değerlerle karşı karşıyayız.

Gerçek tarla koşullarını yansıtmak üzere gerçekleştirilen Powermix testlerinde de benzer sonuçlar kendini gösteriyor. Burada genel ortalama 286 g/kWh ve buna 28 g/kWh kadar da dizel egzoz sıvısı eklemek gerekiyor. Bu, şimdiye kadarki testlerin ortalamasından sadece %3,4 daha yüksek. Sadece kendi güç sınıfıyla karşılaştırdığınızda, T5.140 daha da iyi bir görüntü ortaya koyuyor. Yalnızca motor devri yüksekken yarım yüke maruz kaldığında tüketim değerleri ortalamanın %10 üzerine çıkıyor.

Karayolunda da sonuçlar iyileşiyor. T5 DC traktöründe sadece 40 km/sa azami hıza izin veren bir şanzıman seçeneği mevcut. Ancak, bu hıza 1.675 d/dak gibi düşük bir motor devrinde ulaşılıyor. Powermix testlerinin yük taşımaya ilişkin bölümünde, dizel yakıt tüketiminin, ortalama değerlerden %2,4 daha düşük olduğu görülüyor.

DLG test istasyonu, traktörün çeki demirindeki gücü 81,4 kW/109,1 hp olarak ölçtü. Bu sonuç gayet makul sayılabilir. Yakıt tüketimi de 254 g/kWh gibi iyi bir seviyedeydi. Rakamlar, şanzımanın genel verimlilik düzeyine ışık tutuyor ve manuel vites geçişli şanzıman ile kademesiz şanzıman arasında tercihte bulunmaya çalışanlara ipucu sunuyor: T5 modelini 5.694 £ (Avrupa birim fiyatı) daha ödeyerek AutoCommand CVT şanzımanla satın almak da mümkün.

Sekiz powershift vites adımı…

Çift kavramalı DynamicCommand, ileri ve geri yönde 24 vites seçeneği sunuyor. Bu vitesler, üç şanzıman kademesi ve sekiz powershift vites adımı ile düzgün bir şekilde dağıtılmış durumda. Büyük önem taşıyan 4-12 km/sa hız aralığında 10 vites bulunması son derece güzel. Tarlada çalışırken şanzıman kademesini değiştirmeye nadiren ihtiyaç duyacaksınız: 2-9 km/sa hız aralığındaki A kademesi, pulluk çekme gibi ağır toprak işleme çalışmaları için uygun bir seçenek. B kademesinde traktörün hızı 3,5 ile 15 km/sa arasında değişiyor ve dipkazan, ot biçme gibi işlemlerde elverişli bir seçenek elde ediliyor. C kademesi ise 10 ile 43 km/sa arasındaki hareket hızı ile yük taşıma işlemleri için uygun.

DynamicCommand sınırsız değişken bir şanzıman olmasa bile, her bir şanzıman kademesindeki sekiz powershift vites adımı ile akıcı bir çalışma elde etmek mümkün. Yeni “Hareket Hızı Yönetimi” özelliği de hız sabitleme işlevi sunarak, elektronik kumanda kolu üzerindeki bir döner düğme aracılığıyla iki farklı hız değerinin kolayca ayarlanmasına olanak tanıyor. Bu özellik için 1.383 £ (Avrupa birim fiyatı) daha ödemek gerekmekle birlikte, “Dinamik Kalkış/Duruş” fren-kavrama geçiş işlevi de söz konusu donanım paketine dahil. Ayrıca, çok faydalı bulduğumuz Dinamik Kalkış/Duruş özelliğini, 607 £ (Avrupa birim fiyatı) ödeyerek kendi başına satın almak da mümkün.

Elektronik park freni için de benzer düşüncelere sahibiz (760 £) (Avrupa birim fiyatı). Powershullt kolu kullanılarak, kolayca ve hızlı bir şekilde devreye sokulabiliyor ve el freni kullanma ihtiyacını ortadan kaldırıyor.

Otomatik çalışma

Otomatik vites değişimi, standart özellikler arasında. Tarlada çalışılırken sadece powershift vites adımlarının otomatik geçişi sağlanırken, karayolunda kademe geçişleri de yapılıyor. Vites değiştirme anı ise kolçaktaki bir döner düğme kullanılarak kolayca ayarlanabiliyor. Manuel vites değişimi yapmak için de iki farklı seçenek mevcut: artı/eksi düğmelerine basabilir veya kolu ileri/geri hareket ettirebilirsiniz. Ancak, ikinci seçenek tercihe bağlı donanım olarak sunulmakta. Kumanda kolu üzerindeki başka işlevleri kullanırken kazara vites değiştirme olasılığından kaçınmak isteyenler için, sabitlenebilen kumanda kolu seçeneği de var.

T5.140 DC traktörünün kuyruk milinde üç farklı devir seçeneği mevcut: 540/540E/1.000 veya 540E/1.000/1.000E. Tercihe bağlı bile olsa dördüncü bir devir seçeneğinin sunulmaması tatsız. Benzer şekilde, karşımızdakinin modern bir şanzıman olduğunu düşünürsek, kuyruk mili devrinin seçilmesinde, Bowden telinden daha şık bir çözümün New Holland tarafından sunulması beklenebilirdi.

Sistemde yeterli kapasite var, ama…

T5.140 modelinin standart donanımında, bu büyüklükteki bir traktör için uygun sayılabilecek şekilde, 113 l/dak kapasiteli bir eğik plakalı hidrolik pompası kullanılmakta. DLG test merkezinde yürütülen performans testlerinde, 32,2 kW güç ile 109,9 l/dak hidrolik debisinin elde edildiği görüldü. Traktörün arka tarafındaki yön kontrol valflerinin sayısı dörde kadar çıkabiliyor. Bunun yanında, powerbeyond bağlantılar da orta kısma üç valf daha eklenmesine olanak tanıyor.

Arka yön kontrol valflerinden yalnızca ikisi elektrik kumandalı olmakla birlikte, bunlarda süre ve debi kumandası mevcut. Ek olarak, “mavi” yön kontrol valfi, arka çamurluk üzerindeki düğme aracılığıyla çalıştırılabiliyor. Bizler, kol ve bağlantıların numaralandırılması ve atanmasında daha iyi bir düzenlemenin yapılabileceği kanısındayız.

Test ettiğimiz traktörde, aynı zamanda ön askı sistemi de mevcuttu (2.640 £ – Avrupa birim fiyatı). Ön askı sistemi, ortadaki valfler yerine arka kaplinlere bağlanmış durumdaydı. Ancak, arkaya takılan tarım aletleri için dört valfin tamamına ihtiyaç duyduğumuzda, bu bağlantıyı söküp sabitlemek zorunda kaldık.

… daha fazla güç gerekli

T5’in askı sistemi, 130 hp gücünde bir traktöre uygun seviyede değil. Üreticinin beyan ettiği kaldırma kapasitesi 5,5 ton olsa da, kesintisiz yük kaldırmada ancak 3.700 daN gibi düşük bir değer ölçebildik. Bu ise 3,0 m’lik dipkazan gibi modern tarım aletleri kullanmak istediğinizde yetersiz gelebilir.

Aynı durum, 65 cm ile sınırlı olan ve ortalamanın altında kalan kaldırma yüksekliği için de geçerli. Birleşik Krallık ve İrlanda’da satışa sunulan T5DC modellerinde Cat IIIN tipi kancalar standart olarak sunuluyor, ancak kaldırma kolları, Cat III tipi tarım aletlerinin takılmasına izin verecek kadar geniş açılmıyor. Oysa mevcut standartlara göre, 130 hp gücündeki bir traktörü bir yana bırakalım, 110 hp’lik traktörlerde bile bunun mümkün olması gerekiyor.

SuperVision kabin

Yeni sürücü kabini, adını hak eden bir tasarıma sahip. Geniş ve yukarıya doğru eğimli ön camla tavan kapağı arasında sadece ince bir çıta mevcut. Test ettiğimiz traktöre ön yükleyici takılmamış olsa bile, T5.140 DC’nin bu ekipmanla çok iyi bir ikili olacağından eminiz. Elektrikli mini kumanda kolunda, powershift vites değişimi için düğmeler de bulunuyor.

Tarla işlerinde kullanılan tipik bir traktörde, kapıyı açarak sık sık kabine girip çıkmanız gerekir. Kabin basamakları çok dar olduğunda, bu iniş binişler daha da rahatsız edici hale gelir. Üst basamağa ulaştığınızda, hızla eğilerek hareket edersiniz. Yakıt deposunun kapasitesini sadece 5 litre artırabilmek için daha konforlu basamaklardan neden ödün verildiğini anlamak güç.

Ancak, kapı genişliği, kolçak kumandaları, tercihe bağlı kabin süspansiyonu ve 71,8 db(A) ile sınırlı kabin içi gürültü düzeyi söz konusu olduğunda, T5’in en yüksek notu aldığını belirtmeliyiz. Diğer yandan, sinyal kolunun direksiyondan uzakta bulunması ve yetersiz eşya saklama alanlarının da olumsuz özellikler arasında yer aldığını eklemeliyiz.

Dönüş için 11,20 m’ye ihtiyaç var

T5’in 11,20 m’lik dönüş çemberi (440/65 R28 ebadında ön lastikler ve 1,84 m iz genişliği ile) bir rekora imza atmasa da, kabul edilebilir aralıkta. Boş ağırlığı 5,8 ton ve izin verilen yüklü ağırlığı 8,8 ton olan makine, bu sayede 3 ton yük kapasitesi sunuyor. Yavaşlama ivmesi 5,1 m/sn2 olan T5, her zaman güvenli ve çabuk bir şekilde durabiliyor. Traktöre ön süspansiyon eklenmesini isteyenlerin 3.653 £ (Avrupa birim fiyatı) ödemesi gerekirken, fren ve dönüş sensörleri de eklendiğinde bu rakam 5.455 £’e (Avrupa birim fiyatı) yükseliyor.

Son olarak bakım konusuna değinelim. Motor kapağı kolayca açılabiliyor ve radyatörlere kolayca ulaşılmasını sağlayacak şekilde katlanıyor. Benzer şekilde, ön kısımdan hava filtresine ulaşmak da mümkün.

Yakıt deposu 180 litre kapasiteye sahip ve dizel egzoz sıvısı için de 19 litrelik bir depo mevcut. Her iki değer de gayet makul. Burada makineye bulabildiğimiz tek kusur, T5’in tavanında sağda ve solda yer alan kabin hava filtrelerine ulaşmak için biraz çaba harcamanın gerekmesi.

Motor yağının her 600 saatte bir değiştirilmesi gerekiyor. Şanzıman ve hidrolik yağı değişimi söz konusu olduğunda ise bu süre 1.200 saate çıkıyor.

Özet: Sekiz powershift vites adımına sahip DynamicCommand şanzımanıyla donatılan T5.140 traktörü, kademesiz AutoCommand şanzımanına karşı bir seçenek olma özelliğini taşıyor. Bunun için 8.840 £ (Avrupa birim fiyatı) ilave ödeme yapılması gerekse de, donanım paketinin de bir miktar yükseldiği görülüyor. T5 DC, makul yakıt tüketimiyle çok iyi performans ortaya koyan bir traktör vaat ediyor. Dönüş çemberi çok dar olmasa da, “SuperVision” kabin tasarımının konforuyla, T5’in ön yükleyici işleri için iyi bir seçenek olduğunu söyleyebiliriz. Kullanıcılar, kabin giriş çıkışlarının bir miktar güç olduğunu düşünebilirler ve 140 hp gücündeki traktörlerde tarım aletlerini kullanmaya alışkın olanlar, T5’in görece düşük kaldırma kuvvetiyle bir miktar geride kaldığını bilmeliler.

Total
0
Shares
Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

ÖNCEKİ HABER

Tarım Bakanı Pakdemirli: "Çiftçimiz ve üreticimiz para kazanacak"

SONRAKİ HABER

Tarım Bakanlığı'ndan buğday açıklaması

BENZER HABERLER
Total
0
Share