Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği, Ticaret Bakanlığı’nın Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında, 15-19 Mayıs tarihleri arasında Brezilya’ya Zeytin ve Zeytinyağı Sektörel Ticaret Heyeti düzenlendi.
Zeytin ve zeytinyağı sektöründe faaliyet gösteren 18 firmadan 28 katılımcının yer aldığı ticaret heyeti kapsamında, ilk gün ikili görüşmeler gerçekleşti. İkinci gün Latin Amerika’nın en büyük uluslararası süpermarket fuarı olan APAS fuarı ziyaret edildi, son gün ise sektör/pazar inceleme ziyaretleri gerçekleştirildi. Etkinliğin açılış konuşmasını T.C. Sao Paulo Başkonsolosu Gürsel Evren gerçekleştirdi, Ticaret Ataşeleri Seçil Önel ve Gökçen Türk ise Brezilya pazarı hakkında bilgilendirmelerde bulundu.
“Zeytinyağı raflarda yerini almış durumda”
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Davut Er, “Brezilya coğrafi açıdan büyük ve nüfusu en yoğun ülkelerden biri. Ülkede sağlıklı beslenme alışkanlıklarının yerleşmesi kapsamında popülaritesi giderek artan zeytinyağı, tüketiciler tarafından biliniyor. Bu bağlamda da ithalatı giderek artış gösteriyor. Orta ve büyük marketlerin tamamında zeytinyağı raflarda yerini almış durumda. Genelde ekstra sızma zeytinyağları ve 500 ml’lik renkli cam ve teneke ambalajlar tercih ediliyor” dedi.
Zeytinyağı tüketiminin gelecek yıllarda da artacağı tahmin ediliyor
Brezilya’nın zeytinyağı tüketimi 2017/2018 döneminde 76 bin ton iken 2021/2022 döneminde yüzde 31 artışla 100 bin tona ulaştı. Zeytinyağı tüketiminin gelecek yıllarda da artacağı tahmin ediliyor. Yaklaşık 125 bin ton zeytin tüketimi yapılıyor. Başkan Er, Brezilya’nın zeytinyağı ithalatının çoğunluğunun kültürel bağları nedeniyle Portekiz’den yapıldığını söyledi. Er, “Pazardaki diğer önemli ülkeler ise İspanya, Arjantin, İtalya ve Yunanistan. Bu ülkeler kurmuş oldukları dağıtım ağlarıyla pazarda etkin olarak yer alıyor. Türkiye’nin 2022 yılında Brezilya’ya yüzde 606 artışla 2,1 milyon dolar zeytinyağı ihracatı var. Türk şirketlerinin, orta kalite sızma zeytinyağının yanı sıra Brezilya halkı tarafından birinci sınıf özellikle premium ürün olarak algılanan natürel sızma zeytinyağının pazar payının artırılması değerlendiriliyor” ifadelerinde bulundu.
“Türkiye, 200 milyon ağaç varlığıyla bu konuda zorlanmayacak”
Brezilya’nın zeytinyağı ithalatı 540 milyon dolar iken zeytin ithalatı ise 120 milyon dolar seviyelerini koruyor. Brezilya’nın zeytinyağı ithalatında 8’inci sırada yer alan Türkiye’de, iş adamlarının özen gösterdiği ürünlerde kalite ve standartlara uyum sağlanıyor. Er, “Türkiye, 200 milyon ağaç varlığıyla bu konuda zorlanmayacak bir yapıya sahip. Brezilya’ya gitme planımız dört yıldır gündemimizdeydi. İlerleyen süreçte yapılacak tanıtım etkinlikleriyle çok daha yüksek değerlere ulaşmamız mümkün. Sektörümüzün 1 milyar dolar hedefine yeni pazarlarla ulaşacağız” ifadelerini kaydetti.